کشتار ایذه؛ سومین علمیات روانی نظام پس از کشتار زاهدان و شاهچراغ

گفته می‌شود نیروهای بسیج و سپاه برای نجات ساختمان حوزه علمیه ایذه به سمت مردم شلیک کرده‌اند

چند روز پس از انتشار یک فایل صوتی منتسب به یکی از مدیران ارشد وزارت اطلاعات درباره پیش‌بینی ترور‌ها و بمب‌گذاری‌ها در ایران، رسانه‌های حکومتی از وقوع دو «ترور» در شهرهای اصفهان و ایذه خبر دادند و فضاسازی‌ و بهره‌برداری‌های تبلیغاتی از آن‌ها را آغاز کردند.

در آن فایل صوتی که به نظر می‌رسید وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی آن را آگاهانه و برای انحراف افکارعمومی و راه‌ انداختن جنگ روانی علنی کرده است، یکی از مدیران این وزارتخانه با قطعیت، از وقوع بمب‌گذاری‌ها و ترور‌های کور در ایران خبر می‌دهد.

شامگاه چهارشنبه ۲۵ آبان، چند روز پس از انتشار این فایل، رسانه‌های حکومتی و دولتی به‌خصوص صداوسیما در اقدامی هماهنگ، از وقوع دو ترور در ایذه خوزستان و استان اصفهان خبر دادند. این خبر در دومین روز اعتصاب‌های سراسری و فراگیر موفق در ایران که مقام‌های جمهوری اسلامی با تمام تهدید‌ها و هشدار‌ها، نتوانستند مانع آن شوند، منتشر شد.

آن‌طور که این رسانه‌ها ادعا کرده‌اند، در جریان تیراندازی دو موتورسوار ناشناس در شهر ایذه، دست‌کم هفت نفر کشته و ۱۰ نفر زخمی شده‌اند. رسانه‌‌های جمهوری اسلامی این تیراندازی را اقدامی «تروریستی» خوانده‌‌اند و خبرگزاری ایرنا هم مدعی شده است که این حمله را چند عضو گروه داعش ترتیب داده‌اند. تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی اما نشان می‌دهد که تیراندازی با اسلحه جنگی در اطراف حوزه علمیه ایذه و به دست نیروهای بسیجی صورت می‌گیرد. دیروز معترضان حوزه علمیه ایذه را به آتش کشیدند و گفته می‌شود نیروهای بسیج و سپاه برای نجات ساختمان حوزه علمیه به سمت مردم شلیک کرده‌اند. 

این رسانه‌ها همچنین از کشته شدن دو نیروی بسیجی در شهر اصفهان خبر دادند و مرگ آن‌ها را نیز اقدامی «تروریستی» معرفی کردند.

در کمتر از ۱۲ ساعتی که از وقوع این دو حادثه می‌گذرد، ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف، روسای قوای مجریه و مقننه، به آن واکنش نشان داده و دستور پیگیری صادر کرده‌اند. برخی دیگر از مقام‌های مسئول هم در کنار رسانه‌های وابسته به حکومت، فضاسازی و عملیات روانی را آغاز کرده‌اند تا اعتراض‌های مردمی را عامل گسترش دامنه حضور داعش و سایر گروه‌های تروریستی در ایران و مسبب وقوع این دو حادثه معرفی کنند.

حجم و سرعت دخالت مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و رسانه‌های آن‌ها درباره این دو حادثه مشابه واکنشی است که در مورد تیراندازی در شاهچراغ شیراز بروز دادند. در جریان آن تیراندازی هم بسیاری از مقام‌های رسمی موضع‌گیری کردند و تبلیغات فراوانی ترتیب دادند تا اعتراض‌های مردمی را زمینه‌ساز این اقدام «تروریستی» معرفی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های جمهوری اسلامی با هدف سرکوب اعتراض‌ها، از کلیدواژه‌های «داعش» و «تجزیه‌طلبی» برای ارعاب مردم ایران استفاده می‌کنند. استفاده از این عبارات نخستین‌بار در دو ماه گذشته، با کشتار هشتم مهر دست‌کم ۹۰ نفر در زاهدان آغاز و تلاش شد «گروه‌های مسلح و تجزیه‌طلب» بلوچ مسئول این کشتار معرفی شوند. هرچند این پروژه شکست خورد و به عامل گسترش اعتراض‌‌های مردمی در این استان تبدیل شد و علی خامنه‌ای ناچار شد برای رفع‌ورجوع این بحران و خاموش کردن خشم معترضان اهل سنت، نماینده‌ای به منظور «دلجویی» از خانواده‌های قربانیان راهی این استان کد.

چهارم آبان نیز ماجرای تیراندازی در شاهچراغ پیش آمد که در همان ساعات اولیه، با پوشش خبری گسترده رسانه‌های حاکمیتی برجسته و از همان ابتدا، گروه «داعش» عامل حمله معرفی شد. در این ماجرا هم تلاش شد اعتراض‌های سراسری مردم زمینه‌ساز این «حمله» و «ناامنی» معرفی و ترس و دلهره ناشی از حضور داعش در ایران پررنگ شود.

دو مفهوم «تجزیه‌طلبی»، با هدف برانگیختن احساسات ملی ایرانیان و «داعش»، با هدف ترساندن مردم ایران از بروز «ناامنی و ترور و بمب‌گذاری»، شاه‌کلید فرامیدانی مقام‌های جمهوری اسلامی در سرکوب اعتراض‌ها در ایران‌اند. آن‌ها مدام ادعا می‌کنند که در صورت عبور مردم از نظام جمهوری اسلامی، سرزمین ایران چندپاره خواهد شد و این سیستم مستقر است که تاکنون توانسته کلیتی به نام ایران را حفظ کند.

دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی از مفهوم «داعش» و «سوریه شدن» هم برای هراس‌افکنی بین مردم ایران سود می‌برد و امیدوار است در صورت موفقیت، بتواند مردم وحشت‌زده را پشت نظام جمهوری اسلامی و نیرو‌های مسلح بسیج به‌صف کند؛ اما برایند‌ اجرای این دو راهبرد در دو ماه گذشته، نشان‌دهنده شکست و ناکامی آن‌ها در سرکوب و کنترل اعتراض‌هایی است که هر روز فراگیرتر می‌شوند و کلیت جمهوری اسلامی را هدف گرفته‌اند.